Ravinto-alalle lisää työvoimaa

Ravintola-ala on pitkään kärsinyt työvoimapulasta

Nykyään kokiksi ja ravintola-alalle valmistuminen on todella trendikästä. Kuitenkin ravintolat ovat jo vuosien ajan kärsineet osaavan työvoiman puutteesta. Vastavalmistuneet kokit perustavat mielellään oman kahvilan tai jopa ravintolan, kun vain rahoitus on kunnossa ja potentiaalista asiakaskuntaa on alueella tarpeeksi. Toinen osa kokeiksi valmistuneista kerää mielellään ensin tarvittavaa käytännön työkokemuksesta, jonka jälkeen harkitsevat oman ravintolan perustamista. Kokeista ei olekaan niin valtava pula, kuin esimerkiksi tarjoilijoista. Monet nuoret ovat erittäin kiinnostuneita ravintola-alasta, mutta ravintolatyön kuormittavuus, pienet palkat ja monesti huonosti käyttäytyvät asiakkaat Ravintola-ala saavat monen alalla työskentelevän tai sille aikovan miettimään aivan muita vaihtoehtoja.

Ravintola-alalla on avoinna tuhansia työpaikkoja

Ravintola-alan työntekijöitä edustava Matkailu- ja ravintolapalvelut MaRa on huolissaan siitä, mistä saadaan kyseiselle alalle osaavaa työvoimaa ja myöskin alan julkisuuskuvaa yritetään koko ajan saada positiivisemmaksi. Työntekijöistä on pulaa sekä pääkaupunkiseudulla että myös koko maassa. Alan arvostus olisi siis saatava pikaisesti nousuun. Merkittävä osa ravintola-alalla työskentelevistä kokeista on siirtynyt esimerkiksi kaupan palvelukseen, jolloin esimerkiksi yötyön osuus jää lähes kokonaan pois. Ravintola-alan työ on kuormittavaa, kiireistä ja keittiössä voi pahimmillaan olla todella kuumaa. Sesonki-aikoina kiire on entistä kovempaa, työt kasaantuvat yhdelle tai kahdelle ihmiselle ja taukoja ei juurikaan ehditä pitää.

Ravintola-alan yritys saattaa potea työvoimapulaa, mutta ei aina laita paikkoja julkiseen hakuun, ja osa yrityksistä käyttää jopa “harmaata työvoimaa”, jolle palkka maksetaan ilman veroja. Kyseisten yritysten määrä on kuitenkin todella minimaalinen ja alalla toimii vain rehellisiä yrittäjiä. Suuret ihmismassat suuntaavat viikonloppuisin ravintoloihin ja yökerhoihin, mutta arkipäivinä on hiljaista. Epäsäännöllinen ja kuormittava ravintolatyö vie monilta työntekijöiltä motivaation työskentelyyn. Asiakkailla olisi myös peiliin katsomisen varaa, sillä monesti asiakkaiden harjoittama kielenkäyttö ja palautteen antaminen on ollut todella törkeää. Asiakkaat antavat palautetta ruoan tai palvelun laadusta joskus todella asiaankuulumattomasti ja erityisesti pikkujoulukausina saattavat ravintolan työntekijät kokea asiakkaiden taholta suoranaista häirintää. Ravintola-alalla työskentelevällä pitää usein olla hyvä huumorintaju, pitkä pinna ja palvelualttiutta ajoittain kuormittavan työn keskellä.